DOLAR 9,26200.91%
EURO 10,79210.69%
ALTIN 525,89-0,78
BITCOIN 562140-1,43%
Ankara
18°

PARÇALI AZ BULUTLU

05:45

İMSAK'A KALAN SÜRE

TANRISAL TAŞMA/İÇSEL YOLCULUK VE GERİ DÖNÜŞ

ABONE OL
5 Ağustos 2017 15:13
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Mistik:İlâhî şeyler hakkında kendisine birtakım batınî bilgiler verilmiş olup bunlar hususunda kimseye bir şey söylememesi gereken insan.

İnsanın aklî ulaşamadığı yüceliğe veya “mutlak”a sezgi yoluyla doğrudan doğruya ulaşması onunla temas kurması. “Yüce” ve ” mutlak” olan şeyse “evrensel ruh” , ” ilk akıl”, “Tanrı”dır.

Bernard Russell’a göre mistik felsefe ve bilgi: Dolaylı bilgiye karşı sezgi.

1) ilim denen duyu organlarının verilerine dayanan yavaş, hatalı görüntü incelemelerine karşı âni nüfûz edici kendini kabul ettirici bir hikmet yolunun mevcudiyetine inanmak. Mistik sezgideki kesinlik ve ilham duygusu bu konulardaki muayyen inançlardan önce gelir; mistik önce sezgi kazanır sonra bu sezgi ile inançlara varır.

2) Sezgi veya ani kavrama yoluyla kazanabileceğine olan inançla sıkı sıkıya bağlı olmak üzere görünen dünyanın ötesinde ve ondan tamamen farklı bir realitenin mevcudiyetine inanmak. Bu gerçek dünya duyularımızın ince perdesi ile kapatılmıştır ki nazar sahibi bir insan bu perdeyi kolayca aralayabilir.

3) Tezat ve tefrikayı reddedip birliğe inanmak.

4) Zamanın gerçekliğini inkar etmek.

5) Bütün kötülüklerin zahiri olduğuna, kötülüğün analitik yolla düşünen zihindeki tezat ve tefrikalardan doğan bir hayal olduğuna inanmak. Mistisizm mesela zulmün iyi olduğunu iddia efmez sadece onun gerçekliğine inanmaz. Kötülük dediğimiz şeyler aşağı dünyayı , hayaller âlemine aittir.

ŞARK RÜZGÂRI

Hindistan

Vedalar

Birbirine benzeyen şeyler aynıdır. Küçük arzular peşinden koşmamalı. Ruh , Tanrı ile birleşmeli.

BRAHMAN/ATMAN

Ruhtan başka her şey kötüdür. Duyularımızla yaşadığımız hayat şer kaynağıdır. Ölüm de kötüdür çünkü öldükten sonra başka bir hayata mahkum oluyoruz; bu da ise acı veriyor.

MÜKEMMEL İNSAN: Ruhun Allah’a kadar giden tekâmülü dışında hićbir şey istemeyen, insandır. İyilik, bir olan ile birleşmektir. Bir olma hâli: Nirvana. Nirvana=kurtuluş. Kurtuluşa giden yol bilgi. Bilgi, sezgideki ibaret. Eylem, kötüdür; bizi hayata bağlar. Hayat, arzuların gerçekleşmesidir. Bu, ” bir” e giden yolu tıkar. Züht, insanı ” bir”e yaklaştırır. Kurtuluş’ u ,Tanrı hem seçtiği insanlara verir hem de insan çalışarak bunu elde eder.Kurtuluş; dünyadan el etek çekmektir, bilgi ve disiplin yoluyla dünyadan uzak durmaktır.

BUDİZM: Ferdî şahsiyetin yok edilmesi.

Hareket noktası: Kainatın her tarafında elem vardır; insan u eylemden kurtulması, ebedî hazza kavuşmalı.

Bu doktrinin temeli dört kutsal hakikat:

1)Elemin evrenselliği: Doğum elemdir, ölüm elemdir, ihtiyarlık elemdir,sevilmek-birleşmek elemdir, evlenen ayrılmak elemdir, arzusuna kavuşamamak elemdir.

2)Elemin kaynağı: Hazza susamışlık,varoluşa susamışlık,sürekliliği susamışlık.

3)Elemin ortadan kaldırılması:Arzuyu tamamen yok etmek, ondan kendini taksiyle kurtarmak suretiyle bu susuzluğu yok etmek.

4) Kurtuluşa götüren yol: Sekiz dallı kutsal bir yol:saf iman,saf irade, saf lisan,saf eylem, saf yaşama vasıtaları,saf dikkat, saf hafıza, saf tefekkür.

BATI RÜZGARI

Eski Yunan/ Mistik Düşünce

Pitagaros( MÖ 6.yy)

Bu dünya geçici ve aldatıcı.

Ruh, bu dünyada hapishane hayatı yaşıyor.

Kurtuluş, Tanrı ile mistik bir birliktelik ile olur. (Bunlar, Örtük dinle dışarıdan gelen unsurlar)

Tanrı Diyonizos Dini

Ayinde çözüp kendinden geçme,tanrının insana hulûl etmesi, insan ile tanrının bir olması anlamına geliyor.

Baküs Dini- Orfeus  Dini

Şarap sarhoşluğu yerine zühd sarhoşluğu,

Şarap bir sembol, Tanrı ile bir olma halinin sembolü,

Ruh, insan ruhuna hapsolmuş İlahî bir varlık,

Ruh, bedende azap çekiyor,

Ruh, insandan( insanın ölümünden) sonra bir hayvan ve bitki bedenine bürünüyor; bu , daha kötü bir durum,

Orfeus dini ruhu bu azaptan kurtarmak ve İlahî menşeine, Allah’a götürmek istiyor.

Bunlar Hint inançlarına benziyor ama eski Yunan’da ortaya nasıl çıktığı izah edilemiyor; İskitler aracılığı ile taşındığı zannediliyor.

Bu bilgi e din Yunan felsefesine Pitagaros tarafından sokuluyor ve Pitagaros Orfik dinin başlıca reformcusu imiş.

EFLATUN

Fenomenler> görünenler dünyası

İlçeler>görünmeyenler dünyası.

Fenomenler değişiyor; fenomenlerin özü olan “ide”ler değişmiyor.

İde; sonsuz, evrensel.

Bütün ilçelerine ortak bir özü var ve bu öz Tanrı’sır.

Gaye fenomenlerden hareket etmek ve onların gerisindeki âleme, Tanrı’ ya ulaşmaktır.

İnsan, beden(fenomen) ve ruh(ide)tan ibarettir.

Hakikati bulmak isteyen insanın ilk işi ruhunu her türden dünyevî istekten arıtmak olmalı.

Bizi hakikate götüren yol ” aşk”tır.

İlim, fenomenlerden uğraştığı halde “aşk” doğrudan doğruya hakikate yönelmiştir çünkü insan ruhu ” tabiat”a sahiptir ve oradan ayrılıp dünyevî bir nedenle birleşmiş olmak dolayısıyla kaybettiği o eski ” birlik”e susamıştır.

YENİ EFLATUNCULUK

FİLON

Yahudi Eflatun diye bilinir.

Tevrat yorumcusu,

Din eğitimi almış,

Kutsal kitap yorumu alegori yöntemine dayanır,

Mukaddes metinler sembollerden ibarettir,

Bu sembollerden istediği anlamı vererek tefsir yaptı,

Eflatun’dan iseler alemi fikrini aldı ,

Ruh- beden ikilemini  de Eflatun’dan aldı ,

Sudur görüşüne sahiptir,

Yaratılış’ ı aktif ve pasif prensip diye ikiye ayırdı,

Aktif prensip:Akıl; iyinin, güzelin, hakikatin kaynağı.

Pasif prensip: Cansız; hareketsiz madde.

Maddeye şekil veren, akıldır.

Dünyada hep aynı elementler vardır: hava, toprak, ateş , su.

Bütün maddî varlıklar bunların dönüşümünden meydana gelir.

Tanrı, daha dünyayı yaratmadan orada neler olacağını biliyordu.

Tanrı ile kainat birbirinin aynıdır .

Tanrı yarattığı kainata aktif bir şekilde katılmaktadır.

Canlı ve hareketli her varlıktaki hareketin esası Tanrı’dır.

Tanrı her şeyi ihtiva eder; Tanrı her şeydir.

Tanrı ebedî bir ışıkıktır;nur.

Gaye bu Tanrı’ ya ulaşmaktır.

Bunun yolu zühd ve vecddir.

İnsan, ilahî kaynaklı bir ruha sahip olduğu için bu ruhun bedenden bulunması bir tezattır ve aslına dönmesi için bu bedenden kurtulması gerekir.

Ruh, maddede tutsaktır.

Madde, pasif ve kirlidir.

Tanrı, maddesi olmadığı için kirli ve pasif olandan uzaktır ve ruh bu kirden kurtulmak ister.

POTİNUS(MS 3. YY)

Mısırlı.

Roma’ya yerleşmiş.

Aristokratlara dersler vermiş.

Esas konusu, ruh.

Eflatun’ daki dualizm bunda da var.

Madde her şeyi kirleten en aşağılık varlıktır.

İnsanın bedenden kurtularak İlahî bir karakter kazanabilmesi manevî bir hayat yaşamasına bağlıdır.

Madde- ruh ikilemini kaldırmak için sudur nazariyesi mı oluşturdu.

SUDUR

Tanrı her şeyin başıdır.

Her şey ondan çıkmıştır; güneş, ışık benzetmesi.

Sudur’ un aşamaları:

Akıl>madde

Tanrı>akıl>ruh>madde.

Varlığın, maddenin gayesi kaynağa geri dönmektir.

Geriye dönüşün yolu ” aşk”tır.

Yaratılmışa duyulan aşk,” kesret”e yaratıcıya duyulan aşk” vahdet”e götürür.

Vecd’ in ikinci yolu tefekkür ve iradedir.

Tefekkür, zihnimizi bulandıran bulutları dağıtır; irade, çokluktan kaçar, ” mutlak” la aramızdaki ” son perde” yi yırtar.

 

 

 

 

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.


HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.